بنای تاریخی حافظیه بندر انزلی

حافظیه بندر انزلی

حافظیه بندر انزلی

بنای تاریخی حافظیه بندر انزلی

حافظیه انزلی
مساحت کلیش ۷۶ متر مربعه. بین ساختمان شهرداری و فرمانداری ساخته شده و یکی از جاهای تاریخی بلوار انزلی حساب میاد. حافظیه یا به گویش محلی موزیک جیگا در دوره پهلوی در سال ۱۳۱۱ بهدست مهندسان آلمانی ساخته شد و در سال ۱۳۵۶ در فهرست آثار ملی ثبت شد.
تو گذشته جایی بوده که کنسرت موسیقی و آواز نیروی دریایی اونجا برگزار میشده و در حال حاضر بیشتر برای نمایشگاه عکاسی استفاده میشه و یکی از مکان های زیبایی که عکس های خیلی خوشگل میشه ازش گرفت . پله های زیبا با ستون های ظریف کاری شده و تصویر ساز چنگ که داخلش با موزاییک درست شده ، این بنا رو واقعا کم نظیر کرده . اطرافش با ارابه های چوبی ، قایق ، مجسمه های مختلف ، کلبه چوبی و کلبه کاهگلی تزیین شده و محل مناسبی برای عکاسیه شما میشه . پر از درخت های قدیمی کاج و بوته های رز و نخل های مختلفه . یه جایی هم برای نگهداری حیوونایی مثل کبوتر و خرگوش اونجا درست شده که میتونین بهشون غذا بدین . خلاصه که واقعا خوشگله از دستش ندید.
ساختمان شهرداری انزلی
بندرانزلی شهریه که خیلی از اولین های ایران توش اتفاق افتاده که بعدا لیست کاملش رو براتون میگذارم. مثل همین ساختمون شهرداری که الان در موردش میگم.
ساختمون قدیم شهرداری که مثل الان به سینما تئاتر شهرداری وصل بوده ، زمان محمد علی روشن ، شهردار اون موقع انزلی ساخته شده بود که تو آتیش سوزی کاملا از بین میره و جای اون ساختمون جدید همراه سینمای جدید تو همین محل ساخته میشه. انزلی اولین شهری بود که بلدیه (شهرداری ) توش ساخته شد.
شهرداری بندر انزلی ساختمونیه که عمرش به سال ۱۲۹۶ هجری شمسی و به دوره پهلوی بر میگرده که با اسم بلدیه بندر انزلی، ساخته شد و اداره شهر رو انجام میداد . اون موقع عبدالعلی سرخی کهن رییس بلدیه بود. تو اون زمان به شهرداری، بلدیه میگفتن. ساختمون شهرداری تو تاریخ ۶ آذر 1356 با شمارهی ثبت 1515 به فهرست آثار ملی ایران اضافه شده .
پله های شهرداری
پله های معروف شهرداری که دو طرفه است و به سبک فرانسوی ساخته شده هم تو زمان محمد علی روشن، سال ۱۳۰۸ و به دست معمار هنرمند انزلی استاد روزگار ساخته شده و قدیمی ترین بناییه که تو محوطه شهرداری از قدیم باقی مونده.
خیابان سی متری بندر انزلی
در واقع یکی از زیباترین و بهترین خیابون های . ژول حدودا یک کیلومتره . کنار بلوار ساحلی انزلی ساخته شده و کاملا سنگ فرشه. خیابونی قدیمی ، بی نظیر ، چشم نواز ، پر از درختای قدیمی چند صد ساله که البته تعدادی از اونا به علت شکسته شدن از بین رفتن ولی همچنان زیبایی خودش و داره و پر از قشنگیه و میتونه خاطره های خوبی و براتون یادگاری بذاره .
خیابون سی متری بندر انزلی تو سال ۱۳۱۰ شمسی به دستور رضا شاه کنار بلوار بندر ساخته شد . اون زمان دستور دادن تا اطراف قسمت جنوبی خیابون، ساختمونهایی ویلایی به صورت دوبلکس ساخته بشه. بنظر میاد برای اینکه از زیباییش کم نشه و دیدش گرفته نشه اجازه ساخت بیشتر از دو طبقه رو نمی‌دادن.
این جا هم مثل بلوار و جاهای دیگه انزلی که گفتم به صورت کاملا اروپایی و مدرن ساخته شده.
تقریبا در مورد کل بلوار انزلی و ساختمون های قدیمیش و تاریخچه هاشون گفتم .
دفعه بعد در مورد پل های تاریخی انزلی و غازیان و ساختمون شمس العماره میگم .
با ما همراه باشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *